maandag 15 december 2014

Kastje per dag...vind een opruimmaatje!

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat ik mijn opruim & blog jaar afsloot, en sindsdien wordt me regelmatig gevraagd: Nelleke, hoe is het nu met je kastjes? Hoe houd je de zaken bij? Is het gelukt om een netjes en opgeruimd huis te houden?


Ik kan me deze vragen reuzegoed voorstellen, maar tot dusver was ik nog zoekende naar de juiste groove om mijn kastjes op de rails te houden. Er viel gewoon niet zoveel te vertellen. MAAR.. ik ben blij te kunnen melden dat ik hem gevonden heb: een aanpak die simpel is, effectief en die voor mij werkt.

Want hoewel ik de afgelopen twee jaar onmiskenbaar de vruchten heb geplukt van mijn opruimjaar, begonnen mijn kasten ongemerkt toch weer vol te raken. En zonder de afbakening van een blogproject bewoog ik me toch weer in passieve richting. Sterker nog: ik deed in toenemende mate... niets!

Kortom, er moest wat gebeuren. Het was tijdens een gesprek met vriendin Meike dat bij ons beide het kwartje viel: een steuntje in de rug, dat was wat wij nodig hadden!
Misschien konden we elkaar helpen om kleine opruim-overwinningjes tot stand te brengen, want o wat wilden we graag allebei een gezellig en opgeruimd huis.

We filosofeerden er over door en het meest eenvoudige leek: het opstarten van een Whats-app groepje! En sinds we dat gedaan hebben... vliegen de appjes met kastjes over en weer.



De insteek is ook nu: kies een afgebakend plekje, mandje, laatje, plankje of klusje en richt er een half uur lang je onverdeelde aandacht op. Neem daarna een bedankmoment aan jezelf met lekkere koffie of thee. En - dat maakt het nu extra leuk - terwijl je tevreden zit uit te blazen stuur je een voor- en na foto naar de ander met een korte tekstje erbij. En dan is het wachten op de duimpjes, haha.

Voor mij is het eureka: het is net het stukje afbakening en aanmoediging dat ik nodig heb om weer in actie te komen.





Lezers van het 365 dagen-jaar zullen zich bovenstaand kastje misschien nog wel herinneren. Was totaal de klad in gekomen. Maar laatst tijdens het koken had ik even wat minuutjes over. Dus klik met de camera, hup even sorteren, Andy toepassen, opvouwen en erin leggen, weer even klik met de camera, naar Meike appen en klaar.




Zo ook dit laatje, zonder het whats-app-groepje heb ik de motivatie gek genoeg niet om tot actie over te gaan. Bizar hoor, maar voor mij waar.

Dus...mijn groove is dat ik een opruimmaatje nodig heb. Simpel.

Inmiddels is ons groepje uitgebreid tot vier personen, en dat is leuk. Want de transformaties die ik bij de andere meiden voorbij zie komen stimuleren me: ik wil ook weer, denk ik dan.



Met dit groepje zijn we op een dag geswitcht naar Facebook's Messenger. Om de triviale reden dat je er kunt kiezen uit een grote hoeveelheden leuke plaatjes om mee te sturen. Fijn hoor, even zitten om een leuk plaatje op te duikelen om naar je opruimmaatje te sturen.



Wie weet inspireer ik een aantal van jullie met dit eenvoudige idee.
Voel je ook de zin, of noodzaak, om support te zoeken bij andere opruimluitjes? Zoek dan één of meer maatjes, maak een whats-app of Messenger groep aan en ga lekker van start.
Het is wel handig om van tevoren even de spelregels af te spreken. Je mag ze natuurlijk helemaal zelf invullen, maar hier heb je een voorbeeld van hoe dat eruit kan zien:

- Kies per dag een klein, afgebakend plekje, mandje, laatje, plankje, hoekje of klusje en richt er een half uur lang je onverdeelde aandacht op.
- Kijk uit dat je niet te snel en te veel wilt: zo raak je snel ontmoedigd. De succesjes zijn namelijk de motor om door te blijven gaan. Hou het klein en smaak de voldoening!
- Geef elkaar altijd even feedback op elkaars kastjes, zelfs een duimpje is al fijn om te krijgen. Je zult merken dat je bepaalde boodschappen vaker stuurt (bv. ziet er weer fijn en opgeruimd uit!!), maar dat is niet erg. Helemaal niets horen is de afknapper.
- Wij hebben gemerkt dat het handig is om te weten met ongeveer welke insteek de ander meedoet, en dan bedoel ik de frequentie per week. Je kunt van tevoren bv aangeven hoeveel kastjes je per week wilt proberen te doen. Ook hier: hou het haalbaar. Zelfs wanneer je één kastje (laatje, mandje) per week doet, heb je na twee maanden acht plekjes met aandacht aangeraakt. Winst!

Veel voldoening & succes toegewenst!




Tot slot nog dit; wil je graag aan de slag met opruimmaatjes, maar heb je geen gegadigden in je omgeving? Klik dan op het tabblad 'Vind een opruimmaatje'. 

Lieve groet, Nelleke

ps. Ik zou heel graag horen hoe het jullie vergaat, dus laat gerust een berichtje achter: ik ben benieuwd naar jullie verhalen!


21 opmerkingen:

  1. Oh, wat een opluchting om te horen dat ik niet de enige bent bij wie de klad weer in de kastjes is gekomen! De kastjes die ik destijds als eerste deed, staren me nu met al hun wanorde aan. Projecten blijven half afgemaakt en de moed zakt vaak weer in de schoenen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de laatste maanden vanwege gezondheid rust moet houden, maar buiten dat kan ik ook wel weer wat stimulans gebruiken.
    Ik had voor mezelf al in de planning om een reprise te doen van het kastjes project, er valt namelijk nog zoveel te vertellen en te leren! Niet zoals eerst in een dagelijkse vorm, maar een wekelijks of tweewekelijks verslag van wat ik heb gedaan. Ik moet met dat voornemen nog even wachten tot ik weer op de been ben, maar het stimuleert om te lezen dat bij jou ook niet alles ideaal is gebleven.

    Je initiatief voor een kastjesmaatje is erg leuk!

    Ik hoop dat het jou intussen goed is vergaan en dat je met gezond eten ook veel geleerd hebt.

    Hartelijke groet,
    Anita
    (Anita's dagboek)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zooo leuk om opeens weer een berichtje van je te lezen! Goed idee ook, ben benieuwd hoe het anderen vergaat.
    groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super idee, ik ga nu ook op zoek naar een opruimmaatje! Dit zou voor mij ook wel eens kunnen werken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk om weer een berichtje van je te lezen. 'k Heb zelf twee keer een ronde gemaakt door m'n hele huis... maar ook hier is het wel weer tijd om opnieuw te beginnen. Leuke tip van je, om jezelf op die manier te motiveren. Misschien ga ik ook wel zoiets doen met m'n vriendinnen... bedankt! En veel succes met alles wat je doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je er weer bent. Genoten van je stukjes en zelf voortvarend aan de slag gegaan. Ben inmiddels aan de 27e dag toe en je wilt niet weten wat er al is opgeruimd, schoongemaakt en weggedaan. Veel plezier met je opruimmaatjes em ik hoop dat je hier nog eens verslag doet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik las de berichtjes altijd erg graag en daarom werd ik ook aangemoedigd wat te doen. Met een baan erbij, ging dat niet altijd van even iets per dag te doen. Het stimuleert enorm dat bij anderen te zien om aan de slag te blijven. Ik hoop dat ik weer veel foto's ga zien. Leuk idee dat met een maatje, maar dat is me iets te veel. Ik blijf liever op de achtergrond en zonder foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al surfend op het web kwam ik tijdens de kerstvakantie op jouw blog terecht en dacht: dit is precies wat ik nodig heb.
    Zoals bij iedereen groeien de kastjes, laatjes en hoekjes dicht met spullen waarvan je echt denkt die ooit nog eens nodig te hebben of spullen die je 'later' op zal ruimen.
    Een paar keer heb ik wel wat opgepakt, maar nooit doorgepakt. En daar gaat het natuurlijk om.
    En: kleine kruimels maken ook brood.
    Dus afgelopen maandag begonnen en ook een blog aangemaakt. Reuze spannend, maar ook inspirerend en motiverend.
    Bewust met dit project bezig zijn helpt. En het visueel maken met een blog werkt verhelderend.
    Ook al zou niemand mijn blog lezen, voor mijzelf werkt het.
    De eerste week zit erop en ik ben apentrots!
    Dank voor jouw (onbewuste) bijdrage in deze stap voor mij!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, inderdaad. Wat ontzettend leuk dat je weer een bericht hebt geplaatst. En ook leuk dat ik in de reacties gelijk een paar bekende namen zie!! Ook hier was het eventjes netjes, maar nu gaat het weer de verkeerde kant op. Ik heb nu een deal met een vriendin, en we gaan samen elke week om de beurt bij haar en bij mij thuis een probleemgebied aanpakken, Maar het gaat eigenlijk niet hard genoeg. Dus ik ga zeker even kijken naar het whatsapp-gebeuren.

    Leuk, hoor! Keep up the good spirit Nelleke!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee om elkaar zo om en om te supporten. Wie weet krijg je door te appen nog iets meer momentum. Laat het me weten als dat zo is, ben wel benieuwd of het voor anderen ook werkt.
      Veel succes!

      Verwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt helemaal gelijk ik heb van die momenten dat ik alles wil opruimen, schoonmaken, stofzuigen, zemen noem het maar op . Van de een op de andere dag ben ik er weer klaar mee het raakt maar niet opgeruimd nu ik dit lees ga ik mijn zus echt aansporen dit samen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee Milou! Samen is het leuker en kom je verder. Veel succes!

      Verwijderen
  12. Heel frustrerend dat het niet past.. vooral als het ook niet opgeruimd is

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geen idee of je deze reactie nog leest, maar zelfs na jaren, denk ik bij het opruimen van een kastje/laatje/mandje nog aan je blog en lees ik soms weer wat blogjes. Geeft nog steeds moed om het opruimen weer op te pakken. Hartelijke groet, Eefje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Eefje. En wat gaaf dat het je nog steeds helpt. Toen ik dit project begon had ik nooit verwacht dat het anderen ook iets zou gaan brengen. Wonderlijk toch hoe dingen kunnen gaan.
      Succes met je kastjes!

      Verwijderen
  14. Awesome blog, i always enjoy & read the post you are sharing!
    Thank for your very good article...!
    ตารางคะแนน

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo,

    U bent op zoek naar een goed aanbod om uw bedrijf te verjongen of bent op zoek naar een lening om uw huis te bemachtigen. We kunnen u deze lening verstrekken voor al uw verzoeken, neem contact met mij op per e-mail:
    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    Bestandsnummer: +33784505888

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Nelleke,
    Enthousiast geworden over jouw blog ging ik op zoek naar een opruimmaatje, helaas lijkt er weinig activiteit te zijn op je site.....of heb ik het mis en doe ik iets niet goed? Groet Anja

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langskwam!