dinsdag 26 juni 2012

Dag 163 De doos, deel twee.


De afgelopen drie kwartier heb ik lezend doorgebracht:
het heeft me in een sentimentele stemming gebracht.
Ik ben er huilerig van.


Want de doos is dan wel leeg.


 
Maar mijn hart is gevuld met warme gevoelens.

Wat een lieve, leuke, aardige, attente en soms zelfs doortastende (van een
teenage-bewonderaar die zijn brief ondertekende met "Een aanhouder", haha)
brieven en kaarten zijn dit: het is als een compilatie vanaf het begin van mijn
leven tot nu. Herinneringen komen er door terug en mensen die er niet meer
zijn weer tot leven. Ik ben geroerd.


 
En hoe meer ik lees, hoe minder ik weg kan doen.
Ook dit postpapier blijft bewaard; rond mijn 
negende was ik een Holly Hobby-fan pur sang.


 
Oké, er mag toch nog een stapeltje naar
het oud papier.


 
Nadat ik een heleboel van mijn post had doorgewerkt,
 stuitte ik op een stapel schoolspullen van Frits. Wat
een mazzel - die mag hij uit gaan zoeken!

Hiertoe heb ik gisteravond een voorbereidend gesprek 
gevoerd tijdens het koken/borrelen.

"Zeg Frits (terwijl ik in de pasta roer)"
"Hm...ja? (zijn krant lezend)"
"Wanneer ga jij lekker aan de slag met jouw doos van zolder?"
"Is dat iets wat mag, of is dat iets wat moet?" vroeg hij al lezende.
"Eigenlijk is het niet iets wat mag." probeerde ik zo neutraal mogelijk.
"Oh," zei hij laconiek, rustig een bladzijde omslaand, "Gelukkig leven we in
een vrij land." Waarna ik moest gieren van het lachen. "Hier ga ik over
schrijven, hoor" dreigde ik nog lachend. Maar het hielp niet.

Het blijft dus nog even spannend wanneer het tweede deel
van deze doos uitgezocht gaat worden...

 
Wat ik ondertussen intrigerend vind, is dit: Frits is van 1962 en
beleefde zijn middelbare schooltijd in de jaren zeventig. Dat zie
je dus aan zijn schriftjes!




Mijn HAVO-tijd viel volledig in de jaren tachtig. Disco, fluoriscerende
kleuren, getoupeerde haren waren de stijl. Hoe anders!

En dát zie je dus weer terug aan mijn
middelbare school-schriftje.

4 opmerkingen:

  1. Ik lees dit en ben meteen helemaal in mijn kindertijd: ik had ook dat briefpapier, én, mijn grote trots: een schilderijtje met datzelfde plaatje van Holly Hobby! En ik had ook exact hetzelfde jaren '80 in mijn middelbare school tijd, daar was ik toen heel blij mee weet ik nog, want lang niet iedereen had zo'n hip schriftje! (dit compenseerde een beetje voor het feit dat ik verder helemaal niet 'cool' was). Ik heb het ook nog in een doos op zolder....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohhh ik weet zelfs nog waar het onderste schrift te koop was, bij v en d.
    ik had er een heel jaar lang alles van van agenda tot potlood.
    en ook holly hobbie was hier favourite. ik heb paar maand geleden van mijn eerste borduurschilderijtje (holly hobbie) een hippe tas gemaakt.
    ik ben trouwens nog steeds bezig met mijn kasje per dag, al is het nu eigenlijk alleen maar bijhouden.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij zijn van de zelfde periode, want ik had op de lagere school een Holly-Hobby-pop, multomap en briefpapier en volgens mij heb ik ook kaarten met een Holly-Hobby erop gekregen.

    Je discoschrift, daar waren series van, ik had exact dezelfde... ook op de HAVO begin jaren tachtig. Natúúrlijk Doe Maar muziek en qua kleding fluoriserende shirtjes en veters, hahaha.

    Ik heb achter het schot vandaan mijn schoolspullen in een doos getraceerd... wel dichtgelaten, dus ik geloof dat ik dezelfde soort spulletjes tegen zal komen... Ik weet niet of ik een "volhouder" op een kaartje heb staan, maar voor de rest verschilt het niet veel...

    Ja, van die kaartjes en schriftjes kan je toch even helemaal terug gaan in de tijd hè. Ook wel leuk..., maar volgens mij denkt je man iets anders over zijn schriftjes, hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die 3 schriften heb ik ook gehad,leuk om die nog eens te zien. Gelukkig heb ik dat allemaal al weggedaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langskwam!